دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

عبدالله آل بوغبیش: روزنامه فرامنطقه‌ای "الحیات" در خبری نوشته بود که شیخ محمدبن راشد آل مکتوم نخست وزیر، نائب رییس امارات عربی متحده و حاکم امارت دبی طی روزهای آینده عازم تهران پایتخت ایران می‌شود

این روزنامه به نقل از منابع آگاه اماراتی با اشاره به اینکه این سفر اساسا سیاسی است، تصریح کرد که قرار است محمد بن راشد پس از پایان سفر خود به ایران، عازم سوریه شود.
منابع یاد شده در ادامه تاکید کردند که محور مذاکرات تهران – ابوظبی، رویدادهای جاری در منطقه و خلیج فارس و به ویژه اوضاع در فلسطین، لبنان، عراق و پرونده هسته‌ای ایران خواهد بود.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم را در این سفر هیئتی بلندپایه مرکب از شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه و تنی چند از وزیران و مقامات همراهی می‌کنند.
نخست وزیر امارات پیش از این و طی هفته های گذشته جرج بوش رئیس جمهور آمریکا را در دبی به حضور پذیرفته و پس از آن با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در برلین دیدار کرده بود.
در جریان این دو دیدار، مسائل و رویدادهای جاری در خاورمیانه و دیگر رخدادهای جهانی به بحث و بررسی گذاشته شده بود.

دفاع از ایران در قلب اروپا
شیخ محمد بن راشد در کنفرانس خبری خود با صدراعظم آلمان، بر این نکته تاکید کرده بود که می‌باید پرونده هسته‌ای ایران از طریق راه حل‌های دیپلماتیک و مسالمت آمیز حل شود و کشورهای عربی و به ویژه امارات عربی متحده، ایران را کشوری همسایه می‌دانند که هرگونه تعدی و حمله علیه آن را نمی‌پذیرند.

جرج بوش رئیس جمهور آمریکا در تور منطقه‌ای خود، پس از ورود به امارات، درباره پرونده هسته‌ای ایران و نقش جمهوری اسلامی در خاورمیانه به سخنرانی پرداخت اما نتوانست نظر مقامات اماراتی را جلب کند و آنان رفتاری سرد در این باره از خود نشان دادند.
سفر شیخ محمد به تهران اولین سفر یک مقام بلندپایه اماراتی از زمان پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی ایران در 1979 به شمار می‌رود و در پاسخ به دعوت مقامات ایرانی انجام می‌شود.

ماموریتی در دبی
منابع اماراتی همچنین تصریح کردند که علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در سفر اخیر خود به امارات و دیدار با شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست وزیر این کشور، پیام دعوت مقامات ایرانی را تسلیم وی کرده است.
نخست وزیر امارات همچنین قرار است دراین دیدار درباره روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با مسئولان و مقامات ایرانی به گفت و گو بپردازد.
می‌توان دیدار شیخ محمد به ایران را گشودن صحفه‌ای جدید در تاریخ روابط دو کشور برشمرد که آغاز آن با سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران به امارات و دیدار با مقامات این کشور، کلید خورد.

پیش از نشست سران عرب
از لحاظ روابط اقتصادی میان تهران و ابوظبی، کشور امارات عربی متحده اولین واردکننده کالاهای غیرنفتی در سطح منطقه خاورمیانه به شمار می رود و ایرانیان مقیم امارات بخش عظیمی از سرمایه گذاریهای خارجی در امارات را به خود اختصاص داده اند.
از سویی دیگر، منابع یاد شده افزودند که سفر حاکم امارت دبی به دمشق قرار بود هفته گذشته انجام شود اما به دلایلی نامعلوم این سفر به تعویق افتاد.

قرار است شیخ محمد در سفر خود به سوریه، با بشار الاسد رئیس جمهور این کشور و مسئولان بلندپایه این کشور درباره اوضاع در لبنان و عراق و نشست آتی سران کشورهای عضو اتحادیه عرب به گفت و گو و رایزنی بپردازد.
نشست سران عرب قرار است طی هفته های آینده و براساس ترتیب الفبایی در دمشق پایتخت سوریه برگزار شود. پیش از این، عربستان سعودی میزبان این نشست بوده است.

کد خبر 44560

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز